آشنايي با لوله پليكا

پايپ گستر توليد كننده لوله پليكا

آشنايي با لوله پليكا

۱۱ بازديد

لوله پليكا : 

لوله پليكا كه به نام مبدع آن نامگذاري شده است نوع لوله پلاستيكي با خواص فيزيك و شيميايي و ساختار مي باشد كه از آن جهت انتقال آب و فاضلاب در بخشهاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد. و بيشترين كاربرد آن در صنعتي ساختمان سازي در داخل ساختمانها مي باشد.گروه صنعتي پايپ گستر بر عرضه انواع لوله هاي پلاستيكي اعم از لوله پليكا و لوله پلي اتيلن، لوله كاروگيت ، نوار تيپ و ... بصورت تخصصي در بازار تمركز كرده است كه اين امر تا حداكثر بهره وري از محصولات اين شركت است. لوله پليكا(upvc) و همچنين لوله پلي اتيلن (pe) و لوله كاروگيت و انواع اتصالات اين دسته از  لوله ها زمينه تخصصي اين شركت است و ما آنها را در بين توليدكنندگان مطرح داخلي قرار داده ايم. 

لوله پليكا اصطلاحي است كه به جاي لوله UPVC استفاده مي شود و در صنعت ساختمان سازي و راه سازي كاربردهاي زيادي پيدا كرده است. اصطلاح (UPVC) Unplasticized PolyVinyl Chloride به معني پلي وينيل كلريد پلاستيك سخت است كه كاربردهاي خاص خود را دارد. به طور كلي «پلي وينيل كلرايد» كاربردهاي زيادي دارد. اين نوع از لوله هاي پلاستيكي بسيار مفيد خواهد بود.


 

موارد كاربرد لوله پليكا :

رايج ترين موارد استفاده از لوله هاي پليكا يا همان UPVC عبارتند از:

سيستم آبياري تحت فشار مزرعه

سيستم تامين آب شهري

سيستم فاضلاب شهري

سيستم فاضلاب ساختمان

  سيستم تامين آب از چاه هاي آب

سيستم تامين آب ساختمان

انتقال كابل هاي برق و مخابرات

سيستم تهويه ساختمان

ويژگي هاي سيستم تخليه آب باران Plica(UPVC)

مزاياي لوله پليكا شركت پايپ گستر :

ويژگي هاي قابل توجهي نيز در اين نوع پلاستيك وجود دارد كه مي توان به برخي از آنها اشاره كرد:

1. عاري از زنگ زدگي، پوسيدگي و رسوب، بدون تغيير رنگ، طعم يا بوي آب.

 2. سهولت نصب و راه اندازي بدون نياز به تجهيزات خاص براي جوشكاري انواع لوله هاي پلاستيكي اعم از لوله هاي پلي اتيلن و لوله هاي سبز ( لوله پليكا )

3. مقاوم در برابر اسيدها و بازها در فاضلاب

4. انتقال حرارت كمي نسبت به فلزات

5. مناسب براي مناطق زلزله خيز، رسوبي و مرطوب.

6.عدم انبساط طولي مخرب

7. سرعت جريان بالاي پلاك نسبت به ساير جنس ها و ماندگاري آن در طول زمان. 8. دارا بودن كمترين ضريب انبساط طولي نسبت به ساير پليمرها

8. كمترين ضريب انبساط طولي نسبت به ساير پليمرها

تفاوت بين لوله هاي پليكا در دو طرح UPVC و PVC :

لوله هاي پلي وينيل كلرايد يا پي وي سي از اواسط قرن بيستم وجود داشته است، اما استفاده از مواد  PVC تنها جهت ساخت لوله پليكا نمي باشد. مي توان مواد پليمري PVC را به مبلمان، درها، نماي سايدينگ و بسياري از مصالح ساختماني ديگر تبديل كرد. خانواده نزديك تر لوله هاي PVC لوله هاي U- PVC مي باشد كه بهترين گزينه براي استفاده در ساختمانها مي باشد. لوله uPVC مزاياي زيادي نسبت به لوله PVC دارد كه در ادامه به تفاوتهاي بين اين دو نوع لوله اشاره مي كنيم .

تفاوت بين PVC و Upvc :

تنها يك تفاوت بين لوله پليكاي PVC و uPVC وجود دارد و آن اين است كه PVC حاوي BPA و فتالات است كه دو نرم كننده هستند كه آن را انعطاف پذيرتر مي كنند. "u" در uPVC مخفف "unplasticized" است و چون اين مواد اضافي را ندارد، uPVC اغلب پلاستيك سفت و سخت ناميده مي شود. تقريبا مي توان گفت كه در اكثر نقاط جهان به استثناي امريكا ، يو پي وي سي بيشتر از PVC براي لوله هاي آب استفاده مي شود. مواد اضافي موجود در لوله هاي UPVC مقاومت بالايي در برابر فرسايش شيميايي مي دهند و ديواره هاي داخلي صاف آن اجازه مي دهد تا آب با تلاطم كمتر جريان داشته باشد. همچنين uPVC نسبت به PVC در برابر دماهاي وسيع تري مقاوم است. در كشور آمريكا، PVC پلاستيك انتخابي براي لوله هاي فاضلاب و حمل و نقل آب غير قابل شرب است. نه PVC و نه uPVC براي لوله هاي آب خانگي مناسب نيستند. بلكه براي انتقال آب شرب مي توان از لوله هاي  CPVC يا پلي وينيل كلريد كلرداراستفاده نمود كه قابليت لازم را براي انتقال بهداشتي آب بدون تغيير كيفيت آب شرب عبوري را دارد.  

 تفاوت لوله هاي پلاستيكي PVC در مقابل CPVC براي لوله هاي لوله كشي :

مانند uPVC، CPVC هم از خانواه ي لوله PVC است. هر سه محصول ترموپلاستيك هستند، اما در حالي كه uPVC PVC با حذف نرم كننده ها به CPVC تغيير يافته اند و لوله هاي پلاستيكي CPVC  توسط يك واكنش كلرزني راديكال آزاد تغيير يافته است كه محتواي كلر آن را افزايش مي دهد. اين اصلاح ساده باعث مي شود CPVC بتواند در برابر دماهاي بالاتر مقاومت كند. PVC

 براي استفاده در دماهاي تا 140 درجه فارنهايت رتبه بندي مي شود، در حالي كه CPVC براي دماي بالاي 200 درجه فارنهايت رتبه بندي مي شود. اين باعث مي شود CPVC براي سيستم هاي آب گرم مناسب تر از PVC باشد و به طور كلي اين نوع مطابق با استاندارد سيستم هاي آب خانگي است . بر اين اساس، مي توانيد لوله هاي CPVC را مطابق با لوله هاي مسي براي اضافه كردن به سيستم هاي لوله كشي مسي خريداري كنيد. از طرف ديگر پي وي سي فقط در اندازه اسمي لوله موجود است كه همان لوله فولادي گالوانيزه است. هنگام خريد لوله CPVC مي توانيد آنها را با توجه به رنگشان تشخيص داد. لوله و اتصالات CPVC كرم رنگ و لوله و اتصالات PVC سفيد هستند. اين دو ماده به سيمان و حلال هاي متفاوتي نياز دارند و نبايد با هم استفاده شوند.

برخي ديگر از ويزگي هاي لوله هاي UPVC  :

يو پي وي سي سفت و سخت است. به دليل استحكام آن، UPVC مصالح ساختماني بهتري نسبت به PVC است. هنگامي كه تخته هاي عرشه PVC، نرده ها يا مواد سايدينگ را خريداري مي كنيد، محصولاتي را خريداري مي كنيد كه از uPVC ساخته شده اند، نه PVC. برخي از سيستم هاي فاضلاب در ايالات متحده از لوله يو پي وي سي ساخته مي شوند، اما تعداد كمي از سيستم هاي آب از آن ساخته مي شوند. مواد شيميايي كه PVC را انعطاف‌پذيرتر مي‌كنند و بر اين اساس از uPVC كنار گذاشته مي‌شوند، BPA (بي فنول A) و فتالات‌ها هستند. هيچكدام از اينها بسيار سمي نيستند، اما هيچكدام كاملاً غيرسمي نيستند. BPA فقط در غلظت هاي بسيار بالا سمي است، در حالي كه انواع خاصي از فتالات ها مانند دي (2-اتيل هگزيل) فتالات، يك مهاركننده غدد درون ريز هستند و ممكن است باعث سرطان شوند. با وجود اين، بسياري از محصولات مصرفي، از جمله اسباب بازي هاي كودكان، با فتالات ساخته مي شوند. سميت مواد پلاستيك‌كننده ممكن است كم باشد، اما يكي از دلايل نامطلوب بودن لوله‌هاي PVC براي انتقال آب خانگي براي آشاميدن است. اگر آنها را در اطراف خانه استفاده مي كنيد، آنها در خارج از خانه هستند و آب مورد استفاده براي باغباني و محوطه سازي را حمل مي كنند. وقتي لوله‌ها و قطعات پلاستيكي كوچك را در مطب‌ها يا مطب‌هاي دندان‌پزشكي مي‌بينيد، معمولاً از uPVC ساخته مي‌شوند، نه PVC، و وجود نرم‌كننده‌هاي سمي ملايم در PVC دليل آن است. محصولات PVC-U از پودرهاي خام از طريق فشار و دماي فرآيند تشكيل مي شوند. دو فرآيند اصلي در توليد استفاده مي شود كه شامل محصولات اكستروژن پيوسته مانند لوله ها و قالب گيري براي محصولات جداگانه مانند اتصالات مي باشد. فرآيند علمي- صنعتي مدرن PVC-U نيازمند روش هاي پيشرفته اي براي كنترل دقيق متغيرهاي فرآيند است. مواد پليمري مورد استفاده، پودر جريان آزاد دارد و نياز به افزودن تثبيت كننده ها و روانكاري هاي مختلف دارد. به همين دليل، فرمولاسيون و سپس اختلاط دو عامل در فرآيند توليد حياتي است. پليمرها و مواد افزودني به دقت وزن شده و سپس واحد اختلاط (مخلوط كننده) قرار مي گيرد. ميكسرهاي با سرعت بالا، مواد خام مخلوط مي شوند تا يك مخلوط خشك همگن باشد. در اين مرحله دمايي در حدود 190 درجه سانتيگراد در اثر اصطكاك و برش ميكسر ايجاد مي شود. مراحل مختلف اختلاط، مواد افزودني و پي وي سي ذوب شده دانه هاي روي سطح را پوشش مي دهد. پس از رسيدن به دماي مناسب، مخلوط به طور خودكار به مخزن خنك كننده منتقل مي شود و دماي آن به سرعت به حدود C40 كاهش مي يابد.

فرايند توليد لوله پليكا :

فرآيند توليد لوله PVC-U  با اكسترود هاي قديمي تر كه داراي يك سيلندر است را مي توان با عناصر گرمايش در پيچ و خم هاي پيچيده مارپيچي / چرخشي كنترل كرد. اكسترودرهاي جديد ماشين‌هاي بسيار پيچيده‌اي هستند كه با دقت طراحي شده‌اند تا مواد را در كل فرآيند تحت فشار قرار داده و برش دهند. محصول مرحله قبل به سيلندر فرستاده مي شود و به صورت مارپيچي حرارت داده مي شود، تحت فشار قرار مي گيرد و براي رسيدن به يك "مذاب" برش داده مي شود. در حين عبور از مارپيچ، ذرات پي وي سي از تعدادي نواحي كه از تراكم حرارتي عبور كرده اند، جريان مذاب يكنواخت تر و گاز زدايي مي شود. آخرين فشار داخل قالب را افزايش مي دهد تا پاس ذوب شود و بر اساس اندازه و پروفيل لوله ها تشكيل شود. الگوي طراحي بسيار مهم است، زيرا تأثير زيادي بر خواص يكنواختي محصول نهايي دارد. پس از برداشتن لوله از قالب اكسترودر، يك كاليبراتور براي كمك به جريان هوا يا خلاء به اندازه مطلوب مي رسد. كاليبراتور در طول حدود سه برابر قطر لوله مي باشد.  براي ثابت نمودن قبل در انتهاي قطر لوله در خنك كننده با دماي كنترل شده دوش آب ضروري است.

جهت كسب اطلاعات در ارتباط با لوله پليكا به وب سايت پايپ گستر مراجعه نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد